Ο μεγάλος θρύλος της Φόρμουλα 1 μπορεί να έφυγε από τη ζωή στα 70 του, αλλά οι ιστορίες που αφήνει πίσω, του έχουν ήδη εξασφαλίσει την αθανασία.

Η ιστορία του Νίκι Λάουντα αρχίζει και σταματά το 1976. Ο θρυλικός πιλότος της Φόρμουλα 1, ο οποίος απεβίωσε σε ηλικία 70 ετών, είχε τη ζωή για ταινία. Και η αλήθεια είναι ότι χρειάστηκαν σχεδόν 40 χρόνια για να μεταφερθεί στη μεγάλη οθόνη το φιλμ της βιογραφίας του. Και ως είθισται σε αυτές τις περιπτώσεις, η ταινία επικεντρώθηκε σε ένα συγκεκριμένο κομμάτι. Την ιστορική του κόντρα με τον Τζέιμς Χαντ, αυτή που λίγο έλειψε να του στοιχίσει τη ζωή.

OUT OF THE FIRE: Niki Lauda | The Rake

Για τους μύστες της Φόρμουλα ο Νίκι Λάουντα ήταν ένας σπουδαίος πιλότος με μακρά πορεία και δεκάδες επιτυχίες στο συγκεκριμένο σπορ. Για τους υπόλοιπους ήταν ο σημαδεμένος, με το μόνιμο καπέλο στο κεφάλι, που τον ακολουθεί μία συγκλονιστική ιστορία. Την 1η Αυγούστου του 1976, στον αυθεντικό Νίρμπουργκρινγκ, ο Αυστριακός πιλότος λίγο έλειψε να γίνει ο τραγικός αριθμός ‘131’. Στα 56 χρόνια ιστορίας, η συγκεκριμένη πίστα είχε ‘πάρει μαζί της’ 130 ζωές. Ο Λάουντα γλίτωσε από την πύρινη κόλαση όταν με ταχύτητα 193 χλμ. την ώρα έχασε τον έλεγχο, η Ferrari του χτύπησε στις μπαριέρες και το μονοθέσιο τυλίχτηκε στις φλόγες.

Στο περίπου 1 λεπτό που ο Αυστριακός βρέθηκε εγκλωβισμένος να καίγεται. Το πρόσωπό του ‘πάλευε’ με τις φλόγες που τον ‘έγλειφαν’ και οι οδηγοί που σταμάτησαν για να βοηθήσουν, προσπαθούσαν να τον βγάλουν από την ‘κόλαση’ του μονοκινητήριου. Η συνέχεια γνωστή. Ο Νίκι Λάουντα σώθηκε, χρειάστηκαν δεκάδες επεμβάσεις λόγω των πολλαπλών εγκαυμάτων και μετά από λίγους μήνες επέστρεψε στις πίστες παρά τις αντιρρήσεις των γιατρών.

Αυτά είναι που γνωρίζει ο πολύς ο κόσμος, ακόμα και όσοι δεν ασχολούνται με τη Φόρμουλα. Το 2013, όμως, ήρθε το Rush του Ρον Χάουαρντ για να κάνει γνωστή στο ευρύ κοινό μία ιστορία κόντρας και μίσους. Νίκι Λάουντα, Τζέιμς Χάντ. Ο Αυστριακός πιλότος εναντίον του Βρετανού, κάτι σαν Κριστιάνο Ρονάλντο και Λιονέλ Μέσι. Βλέπετε, τότε η Φόρμουλα ήταν στα φόρτε της. Ξεπερνούσε σε δημοφιλία ακόμα και το ποδόσφαιρο. Και επειδή ο κόσμος και ο Τύπος θέλει ‘αίμα’ και πάθη, οι δύο πιλότοι ήταν οι ιδανικοί πρωταγωνιστές σε ένα ‘σενάριο’ που κράτησε χρόνια και αποτελεί highlight στη Φόρμουλα.

Σε αντίθεση με την ταινία όπου ο στόχος του δημιουργού είναι η υπερβολή, οι δυο τους στην πραγματική ζωή ήταν φίλοι και σέβονταν ο ένας τον άλλον

Κάθε σπορ έχει τους ανθρώπους που γράφουν τη δική τους ιστορία σε αυτό και στην προκειμένη περίπτωση ο Λάουντα και ο Χαντ το πέτυχαν και με το παραπάνω. Το οξύμωρο, βέβαια, με τον εκλιπόντα είναι ότι η ζωή του θα μπορούσε να είχε γίνει παραπάνω από μία ταινία. Δεν είναι μόνο η πορεία του στη Φόρμουλα ούτε το τρομερό ατύχημα το 1976. Είναι και το μετά. Η αποκατάσταση, ο δεύτερος γάμος, η αεροπορική εταιρεία που δημιούργησε και το τραγικό αεροπορικό δυστύχημα με το αεροπλάνο της ‘Lauda Air’ που κόστισε τη ζωή σε 223 επιβαίνοντες!

Niki Lauda, Austrian Formula 1 legend, dies at 70 - BBC News

Είπαμε, η ζωή του Νίκι Λάουντα δεν ήταν απλά μία πορεία στον θαυμαστό κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ήταν κάτι πολύ παραπάνω. Ήταν μία προσωπική μάχη με τη διάκριση, ένα προσωπικό στοίχημα με την οικογένειά του που δεν ήθελε να γίνει πιλότος, ένας ‘πόλεμος’ με τους ‘δαίμονές’ του. Για οποιονδήποτε άλλο, το 1976 θα ήταν η αρχή του τέλους. Για εκείνον ήταν η πρώτη μέρα της νέας του ζωής, όπως λέει και το τραγούδι.

Γυρνώντας πια πίσω, κοιτάζοντας στο παρελθόν, ο Λάουντα ήταν πάντα πιο πάνω από τον Χαντ. Αν για το δίλημμα Μέσι-Ρονάλντο ή Πελέ-Μαραντόνα ή Τζόρνταν-Κόμπι δεν υπάρχει ξεκάθαρη απάντηση, στο συγκεκριμένο ερώτημα ο Λάουντα είναι νικητής. Πίστας, ζωής και προσωπικής ‘φιλμογραφίας’.

Ανεβαίνοντας σκαλοπάτια

Παρά τις επιθυμίες της οικογένειάς του, ο Λάουντα ξεκίνησε το 1968 με ένα Mini. Οδήγησε ένα Formula Vee Kaimann το 1969. Μάλιστα είχε μια καταστροφική σεζόν στη Formula 3 με McNamara το 1970 πριν αγωνιστεί με την Porsche. Καθώς η πρόοδος έμενε στάσιμη, δανείστηκε χρήματα για να εξαγοράσει θέση στη Formula 2 με τη March το 1971.

Παραπαίοντας στη Formula 1

Ντεμπούταρε με τη March το 1971 στο αυστριακό γκραν πρι και έμεινε σε αυτή το 1972. Το 1973 μεταπήδησε στην BRM, εξακολουθώντας να πληρώνει για τη θέση του, συγκεντρώνοντας μερικά χρήματα από αυτοκίνητα αγώνων τουρισμού. Αλλά όλο αυτόν τον καιρό, κατάφερε να κερδίσει μια φορά πόντους.

Τα χρόνια στη Ferrari

Τελικά, ο Λάουντα έκανε πράξη το όνειρό του και κλήθηκε από την ομάδα του Μαρανέλο, κατακτώντας το πρωτάθλημα δύο φορές στα τέσσερα χρόνια που έμεινε εκεί, το 1975 και το 1977, αλλά αποχώρησε μετά από εντάσεις που εμφανίστηκαν στην τελευταία σεζόν.

Τα χρόνια στην Brabham

Ο Λάουντα κέρδισε το σουηδικό γκραν πρι το 1978, αλλά η ανταγωνιστικότητα της ομάδας μειώθηκε και αποσύρθηκε το 1979, μην αντέχοντας να κάνει γύρω-γύρω κύκλους. Επικεντρώθηκε στην αεροπορική του εταιρεία, τη Lauda Air.

Τα χρόνια στη McLaren

Δελεασμένος από τον μισθό, που δεν είναι γνωστός, ο Λάουντα επέστρεψε το 1982 μετά από δύο χρόνια απουσίας και… σίγησε τους αμφισβητίες του κερδίζοντας τον τρίτο αγώνα, ενώ το 1984 εξασφάλισε τον τίτλο. Στο τέλος του 1985, μετά από 25 νίκες σε γκραν πρι, κρέμασε εν τέλει το κράνος του.