Nike και Jordan: 37 χρόνια και… 1,2 δισ. ευρώ ιστορία! Η μακροβιότερη και πλέον αποδοτική συμφωνία εταιρείας με αθλητή κρύβει πίσω της… σασπένς, αντιζηλείες και μια “γκάφα” που θα κόστιζε σε κάθε άλλον εκτός από τον Μάικλ. Είναι ένα success στόρι, χωρίς αμφιβολία. Κι όμως, ξεκίνησε βαρύθυμα και πήγε να χαλάσει, πριν εξελιχθεί σ’ ένα […]

Nike και Jordan: 37 χρόνια και… 1,2 δισ. ευρώ ιστορία! Η μακροβιότερη και πλέον αποδοτική συμφωνία εταιρείας με αθλητή κρύβει πίσω της… σασπένς, αντιζηλείες και μια “γκάφα” που θα κόστιζε σε κάθε άλλον εκτός από τον Μάικλ. Είναι ένα success στόρι, χωρίς αμφιβολία. Κι όμως, ξεκίνησε βαρύθυμα και πήγε να χαλάσει, πριν εξελιχθεί σ’ ένα ταίρασμα φτιαγμένο στον παράδεισο…

Πίσω στο 1984, η Nike ήταν μια μικρής δυναμικότητας αμερικανική εταιρεία, παπουτσιών για τρέξιμο κυρίως. Τότε, το τμήμα μάρκετινγκ συνέλαβε μια ιδέα. Να γίνει η εταιρεία που θα ταυτιστεί με αθλητές πρώτης γραμμής από διάφορα σπορ. Ο Τζόρνταν έμπαινε εκείνη τη χρονιά στο NBA με προδιαγραφές να γίνει τέτοιος. Στο Κολλεγιακό φορούσε Converse. Αλλά η αγάπη του ήταν η Adidas.

Τότε, η γερμανική εταιρεία βρισκόταν σε αναταραχή. H οικογένεια Ντάσλερ αντιμετώπιζε προβλήματα -εν τέλει οδήγησαν την πώλησή της, το 1987 στον γνωστό και μη εξαιρετέο Μπερνάρ Ταπί, έναντι 250.000.000 ευρώ. Η Nike πρόσφερε στον Τζόρνταν 500.000 δολάρια για συμβόλαιο πέντε ετών, αλλά και μια σειρά παπουτσιών με το όνομά του. Όμως ο ίδιος το σκεφτόταν.

Η Converse είχε εκείνη την εποχή καλές συμφωνίες με φτασμένους, κορυφαίους σταρ του NBA και δεν μπήκε στον ανταγωνισμό. Αλλά ο Τζόρνταν έφτασε να απευθυνθεί ο ίδιος στην Adidas, λέγοντάς της πως με την ίδια προσφορά ή έστω και λίγο χειρότερη, θα την προτιμούσε. Αντιπρόταση όμως δεν έγινε. Ήταν μια κομβική στιγμή στην ιστορία της γερμανικής εταιρείας.

Παρακαλούσε ο ίδιος την Adidas -τον έπεισε η μητέρα του!

Ακόμη κι έτσι, όπως αποκαλύφθηκε και στο ντοκιμαντέρ του EPSN “Last Dance”, ήταν η μητέρα του Τζόρνταν που, εν τέλει, τον έπεισε να υπογράψει χωρίς πολλά πολλά. “Αυτή τη φορά θα με ακούσεις. Μπορεί να μη σ’ αρέσει, αλλά θα μ’ ακούσεις. Μπες στο αεροπλάνο και πήγαινε να κουβεντιάσεις αυτή την πρόταση (σ.σ. της Nike). Την άκουσε. Πήγε. Υπέγραψε. Και όλα άλλαξαν στο παγκόσμιο στερέωμα του κλάδου των αθλητικών εταιρειών.

Από το πρώτο Air Jordan, που κυκλοφόρησε την Πρωταπριλιά του 1985, έως σήμερα, οι δύο πλευρές έχουν ωφελήσει η μια την άλλη κατά εξωφρενικό βαθμό. Η Nike είναι πλέον η No1 εταιρεια αθλητικών ειδών του πλανήτη. Με πάνω από 40 δισ. δολάρια τζίρο και καθαρά κέρδη πάνω από 4,5 δισ. το 2020 απέχει πια πολύ από την Adidas. Και, παρότι όχι αποκλειστικά, εν πολλοίς το οφείλει στον Jordan.

Περίμεναν 1.000.000 κέρδη, έκαναν 300.000.000!

Το πρώτο Air Jordan είχε στόχο πωλήσεις ύψους 3.000.000 δολαρίων για την πρώτη 4ετία της συμφωνίας. Να έβγαζε, δηλαδή, τα 2 εκατομμύρια του Μάικλ και κέρδος κάνα εκατομμύριο.

Τελικά, έκανε πωλήσεις… 126.000.000 δολαρίων τον πρώτο χρόνο μόνο! Δεκάξι χρόνια μετά την αποχώρηση του GOAT από το NBA, η σειρά, μετά από μια φυσιολογική κάμψη για κάποια χρόνια, ανακάμπτει. Και σε κάθε περίπτωση. η Nike έχει βγάλει και με το παραπάνω αυτά τα 1,2 δισ. ευρώ που έχει δώσει στον παίκτη όλo αυτό το διάστημα.

Η εταιρεία “μπήκε στο χάρτη” εξαιτίας του. Και ο ίδιος, εξακολουθεί να ωφελείται απ’ αυτήν. Η σειρά AIR Jordan έχει αισίως φτάσει στο… 36 (XXXVI όπως αρέσει στη Nike να τα ονομάζει, με λατινική αρίθμηση), με διάφορα spin-offs και επανεκδόσεις επίσης. Και αναμένεται συνέχεια…

Το “σκάνδαλο” με το ΧΙ -που βγήκε σε καλό…

Κάπου στο εν τρίτον, όμως, ήλθε και το παπούτσι που παρολίγο να χαλάσει αυτή την τόσο αρμονική, με το πέρασμα των χρόνων, σχέση. Εξαιτίας και του λοκάουτ στην MLB, όπου δε διέπρεπε κιόλας, με το μπαστούνι και το γάντι, τη σεζόν 1994-95, ο Μάικλ ξαναπλησίαζε τους Μπουλς. Η οριστική επιστροφή του έγινε το Μάρτιο του 1995 και επίσημο παπούτσι του για τη σεζόν ήταν το X. Το “10ρι”.

Στο δεύτερο γύρο τον πλέι-οφ, όμως, είτε αφηρημένος είτε ενθουσιασμένος από το XI που τότε βρισκόταν ακόμη σε τελικό στάδιο δοκιμών, το φόρεσε σ’ ένα ματς με το Ορλάντο. Στη Nike έπαθαν σοκ! Το ζευγάρι που του είχαν στείλει ήταν το τελικό δείγμα. Επίσημα το παπούτσι επρόκειτο να κυκλοφορήσει τη σεζόν 1995-96 και όλος ο σχεδιασμός του μάρκετινγκ πήγαινε περίπατο!

“Δεν με… γαργαλάτε, καλύτερα;”

Το σχόλιο του Μάικλ όταν πληροφορήθηκε ότι η εταιρεία γκρίναξε στον μάνατζέρ του, θρυλείται πως ήταν… [email protected]#cking [email protected]#ckers. Σε ελεύθερη μετάφραση: “Δε με παρατάτε ρε…. αγαπημένοι μου;” Τον παράτησαν. Στην ησυχία του. Και καλά έκαναν.

Ο Τζόρνταν, άλλωστε ήταν ακόμη τότε… μάρκετινγκ από μόνος του. Σε εποχές που το viral είχε εντελώς άλλη έννοια, το -πανέμορφο, όντως- XI Concord διαφημίστηκε τόσο πολύ πριν από την κυκλοφορία του εξαιτίας της “γκάφας” του MJ, που έγινε ένα από τα πλέον ανάρπαστα όλης της σειράς.

Τι να λέμε τώρα; Στις μέρες μας, το τμήμα μάρκετινγκ θα τον… υποχρέωνε σε τέτοιο “λάθος”, ακριβώς για να καρπωθεί τα οφέλη. Όπως και να ‘χει, το παπούτσι σάρωσε. Το φόρεσε ο Τζόρνταν στον τίτλο του 1995-96, το φόρεσε και στην ταινία Space Jam και, έτσι, επανεκδόθηκε, είτε ως ΧΙ Concord είτε ως Space Jams άλλες… έξι φορές. Τις χρονιές 2000, 2001, 2003, 2006–2018 και το 2019.

Με άλλα λόγια, τι τα θέλετε; Όταν ακόμη και τα λάθη σου αποφέρουν εκατομμύρια δολάρια σε κέρδη, μάλλον Μάικλ Τζόρνταν θα λέγεσαι. Πώς αλλιώς;

Κατηγορίες Ειδήσεων

Όλες οι τελευταίες Ειδήσεις για Legends

Όλες οι τελευταίες Ειδήσεις για Αθλητικές Ιστορίες

Όλες οι τελευταίες Ειδήσεις για Μάικλ Τζόρνταν

Ακολουθήστε στο Google News - Sports365.gr για να μάθετε πρώτοι όλες τις αθλητικές ειδήσεις.

Ακουλουθήστε μας σε Facebook, Τwitter, Instagram και Youtube

Share   Tweet  

ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Τι “έγραψε” το μπλοκάκι του Μαρτίνς μετά τη Σλάβια;
Super League

Τι “έγραψε” το μπλοκάκι του Μαρτίνς μετά τη Σλάβια;